Er gaat geld naar het verbeteren van het spoor bij Meppel en de nieuw aan te leggen Nedersaksenlijn. Het kabinet maakt in de voorjaarsnota ruimte hiervoor.

Coalitiepartij BBB bevestigt dit, nu de langdurende onderhandelingen tot een goed einde zijn gebracht. Voor het spoor bij Meppel komt 100 miljoen euro extra beschikbaar, terwijl de Nedersaksenlijn kan rekenen op 1,9 miljard euro. Dat geldt was hard nodig, nadat bleek dat de lijn meer dan het dubbele zou gaan kosten dan in eerste instantie was begroot.

Het geld komt uit het potje dat in eerste instantie bedoeld was voor de Lelylijn. Onduidelijk is op dit moment welke gevolgen het verschuiven van dit bedrag voor gevolgen gaat hebben voor die lijn. De BBB vindt dat het bedrag voor de Lelylijn moet komen uit de Ontwikkelingsstrategie Grootschalige Infrastructuur.

Bij Meppel zullen van het geld 14 spoorwegovergangen worden aangepakt en het bedrag voor de Nedersaksenlijn zal worden gebruikt voor de aanleg van het laatste stukje ontbrekend spoor om deze lijn te realiseren, tussen Stadskanaal en Emmen. Zodra dat spoor er ligt, is er een directe verbinding tussen Groningen en Twente mogelijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *